Wat bepaalt het succes van een startup? Het voelt als de heilige graal binnen het ondernemerschap. Maar zoals je weet is er géén gouden formule. Er is gelukkig wel veel onderzoek gedaan naar waarom bepaalde startups succesvol zijn en de markt weten te veroveren. Ik laat tijdens presentaties altijd één fragment zien dat impact heeft gehad op mijn visie. Bill Gross is een bekende investeringsondernemer en oprichter van Idealab, een bedrijf dat zich richt op het opstarten en ondersteunen van nieuwe bedrijven. Hij staat bekend om zijn inspanningen om de succesfactor van startups te onderzoeken.
Volgens Gross is de belangrijkste factor voor het succes van startups timing. Als geen ander kan ik dit beamen met als voorbeeld mijn vorige bedrijf Digiborrel.nl: het online borrelplatform voor bedrijven waarbij wij online events organiseerden met borrelboxen en entertainment. De timing was precies goed: maart 2020, kort na de uitbraak van Corona. Binnen 6 maanden groeiden het bedrijf naar 65 medewerkers, misschien wel de snelst groeiende startup in tijden.
Als ik kritisch kijk naar de vijf pilaren vallen veel essentiële voorwaarden onder ’team en execution’. Denk aan interne processen, marketing en nog belangrijker: de ondernemers zelf. Vanuit mijn ervaring is de ondernemer de belangrijkste pilaar in dit lijstje. Timing is natuurlijk een voorwaarden om succesvol te zijn maar de ondernemer bepaalt. Hij kan een momentum creëren. Als echte ondernemer bepaal je tenslotte of je kiest voor een pivot of niet. Als ik kijk binnen mijn netwerk dan zijn er weinig succesvolle bedrijven die geen pivot hebben uitgevoerd. Je past je als ondernemer aan op de markt en (kiest) het momentum.
"A pivot is a change of strategy, without a change of vision." - Eric Ries
Een pivot is een strategische verandering die bedrijven of startups maken om hun product of dienst aan te passen aan veranderende marktomstandigheden of om te reageren op gevonden uitdagingen. Het kan bijvoorbeeld gaan om het veranderen van de focus van het product, de doelgroep of de businessmodel.
Het is meestal een reactie op het feit dat het huidige product of de huidige aanpak niet werkt of niet winstgevend is. Het is een manier om het bedrijf op een nieuwe koers te zetten en verder te groeien. Pivots kunnen uitdagend zijn, maar kunnen ook tot groot succes leiden als ze goed worden uitgevoerd. Veel bekende startups hebben zich door middel van een pivot ontwikkeld tot succesvolle bedrijven.
Wil je bouwen aan een strategie voor je startup of scale-up? Kijk dan hier.


