Je wilt meer B2B leads via LinkedIn, maar hoe dan?! En.. Moet ik hier veel voor betalen? Nee. Het kan low budget maar dat is niet wat de marketingbureaus jou gaan vertellen. Op verzoek heb ik hier een artikel over geschreven. Om je kijk op B2B marketing te voeden met inspiratie. Voor sommigen een open deur, voor anderen een deur naar nieuwe mogelijkheden.
"The secret of getting ahead is getting started" - Mark Twain
Jouw profiel als conversie kanon
De strategie die ik je ga uitleggen is succesvol gebleken (kijkende naar mijn klanten van mijn vorige bedrijven). Maar er zijn voorwaarden.. Marketing is trial en error. Je moet blijven proberen om tot een succesvolle strategie te komen. Geef niet op! Probeer, meet, evalueer en pas aan. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor bijna ieder B2B bedrijf op LinkedIn te gebruiken is om meer B2B leads te genereren. Mits je klanten op LinkedIn zitten natuurlijk. Maar wil je hulp? RUN FOR IT staat voor je klaar via deze link.
Stap 1:
Schrijf je doelgroep(en) uit die je wilt targetten en probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Alsof het een persoon van een bedrijf is die binnenloopt. De branche, leeftijd, functie, grootte van het bedrijf, interesses etc.. Neem hier de tijd voor. De zoekfunctie van LinkedIn kan je hierbij helpen. Heb je een budget? Dan is Sales Navigator een aanrader. En nee.. we hebben geen samenwerking.. Heb je een doelgroep uitgeschreven? Dan gaan we naar stap 2!
Stap 2:
Pas je persoonlijke profiel op LinkedIn tijdelijk aan en houdt daarbij één doelgroep in gedachten:
- De banner op je persoonlijke profiel. Ontwerp een banner (1536 x 396 px) waarmee je jouw specifieke doelgroep activeert met een tekst van maximaal 6 woorden. Wat wil je jouw toekomstige klanten zeggen zodat ze direct op je website gaan kijken? Ben overtuigend én onderscheidend. Probeer de energie te voelen van: “oh wow, ik wil dit!”. Het gevaar is dat je te commercieel over komt. Probeer dat de vermijden en te inspireren en activeren. Stel ze bijvoorbeeld een vraag waar ze altijd “ja” op kunnen zeggen.
- Offer je kopregel op. Dus niet “Marketeer bij .. ” of “Directeur van..” maar een regel waarbij jouw toekomstige klanten denken: “bij dit bedrijf moet ik zijn!”. Kortom: denk vanuit je klant. Wat activeert hun? Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen (vanuit strateeg/marketing expert): “Wat als je klanten vanzelf naar je toekomen?”. Je stelt hierbij een vraag die dermate activerend is waardoor jouw toekomstige klanten meer willen weten en contact opnemen.
- Pas je samenvatting naar wat de doelgroep wil horen. En daarmee val ik natuurlijk in herhaling. Want bovenstaande is hier ook van toepassing. Wat maakt jou bijzonder en onderscheidend? Op deze plek kunnen jouw USP’s worden geplaatst.
- De conversie knop. Heb je bovenstaande stappen doorgevoerd? Vergeet dan niet de conversie knop! (potloodje rechtsboven en scroll dan naar ‘website toevoegen’. Wil je het écht goed aanpakken? Zorg dat je verwijst naar een pakkende landingspagina met een duidelijk conversie doel. Dit kan natuurlijk van alles zijn: contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief of een bestelling plaatsen.
"Automatiseren is beter dan het zelf moeten doen.."
Automatiseren of klikken?
Je pagina is inmiddels ingericht als conversie kanon. Wat nu? Je hebt twee keuzes. Jouw doelgroep profielen herhaaldelijk bezoeken en connectie maken óf het volledig automatiseren. Bij het tweede idee klinkt bij mijn klanten altijd een zucht van “yes, laten we dat doen”. Daarom hieronder een top 5 van tools waaraan je het bezoeken, connecten en berichten over kunt laten aan een bot. Disclaimer: het gebruik van deze tools is op eigen risico.
Op mijn nummer 1 staat: Dux-Soup, een Chrome-extensie die geautomatiseerde LinkedIn leadgeneratie- en prospectietools biedt. Het maakt het mogelijk om taken te automatiseren, zoals het bezoeken van profielen, het verzenden van verbindingsverzoeken en het verzenden van berichten aan LinkedIn-gebruikers.
Dit is een top 5 van alternatieven.
- Expandi
- WeConnect
- MeetAlfred
- LinkedHelper
- Phantombuster
Ik ben natuurlijk heel benieuwd of dit voor jou heeft gewerkt. Neem geheel vrijblijvend contact met mij op en als je hulp nodig hebt: ik sta voor je klaar!


